محمد بردیامحمد بردیا، تا این لحظه: 10 سال و 2 ماه و 19 روز سن داره

محمدبردیا روان مادر و جان پدر

بهترین زمان ختنه کردن

1393/3/23 11:32
نویسنده : نرگس و مسعود
168 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از دغدغه های والدینی که فرزند پسر دارند ختنه کردن اوست.سوالاتی زیادی در ذهن نقش میبندد .      محمد بردیا 30 روز بعد از تولد ختنه شد.

بهترین سن برای ختنه

در مورد این که ختنه بهتر است در چه سنی انجام شود، نظرات متفاوتی وجود دارد اما بهترین سن برای انجام ختنه دوران نوزادی است یعنی یکی، دو ماه اول بعد از تولد. هر چند سن مناسب انجام این عمل تا زیر ۲ سال هم ذکر شده اما یکی، دو ماه اول بهترین زمان برای ختنه است. اگر ختنه زود انجام شود، زود هم خوب می شود، ترمیمش عالی است و تقریبا همزمان با افتادن بند ناف جوش می خورد. یکی از عوارض نادر ختنه، عفونت است.

برای پسرانی که در یکی، دو ماهگی ختنه می شوند، احتمال بروز عفونت بعد از ختنه، کمتر می شود. علت این موضوع هم آن است که در دوران نوزادی هنوز آنتی بادی های مادر در خون بچه وجود دارد و او را در برابر ابتلا به عفونت ها محافظت می کند.

اگر دیر شود، چه کنیم؟

اگر ختنه دیر انجام شود، آثار روحی بدی دارد؛ به خصوص اگر با بی حسی موضعی انجام شود. مثلا اگر بخواهید کودک ۲ ساله را ختنه کنید، موقع تزریق بی حسی درد می کشد، از حضور در اتاق عمل مضطرب می شود و در آینده آثار روحی بدی بر روحیه او بر جای می ماند. به همین دلیل گفته می شود، اگر کودکی که قرار است ختنه شود و بیش از یک سال دارد، بهتر است تحت بیهوشی عمومی ختنه بشود که بیهوشی عمومی هم عوارض و خطرات خاص خودش را دارد. به همین دلیل انجام ختنه در نوزادی و با بیهوشی موضعی بهترین کار است. چنین نوزادی در آینده اصلا به یاد نمی آورد که عمل ختنه روی او انجام شده است.

نکته یک پژوهش نشان می دهد احتمال ابتلا به عفونت ادراری در نوزادانی که ختنه نمی شوند، ۲۰ برابر بیشتر از نوزادانی است که ختنه شده اند

مراقبت های پس از ختنه

 تنگی مجرای ادرار یکی از عوارضی است که ممکن است بعد از ختنه دیده شود. خوشبختانه شما می توانید با مراقبت دقیق از فرزندتان و مراجعه به موقع به پزشک، از این عارضه پیشگیری کنید.

برای پیشگیری از تنگی مجرای ادراری، بعد از ختنه باید این مراقبت ها را به درستی انجام دهید:

پوشک و کهنه های نوزاد را در هفته اول بعد از ختنه بیشتر عوض کنید.

اطراف محل مجرای ادرار را با وازلین بپوشانید.

به نوزاد شیر بیشتری بدهید تا ادرارش رقیق شود و نوک مجرای ادراری نسوزد.

هر روز محل ختنه را شست وشو کنید.

مراقب باشید تا محل ختنه آلوده نشده و عفونت نکند.

اگر متوجه شدید بعد از ختنه فرزندتان به سختی ادرار می کند، جریان ادرار او قطع و وصل می شود، یا حالت پخش شدن پیدا می کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با وارد کردن سوند اطفال، می تواند این مشکل را برطرف کند. همچنین می توان با ایجاد یک برش ظریف در محل مجرا این عارضه را درمان کرد.

منبع : مجله سیب سبز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)